Optymalizacja SEO – naucz się optymalizować stronę

Ten przewodnik będzie wprowadzeniem i omówieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO), niezwykle ważnej taktyki kierowania ruchu do twojej strony.

Z tego przewodnika dowiesz się:

  1. Co to jest SEO i dlaczego jest ważne?
  2. Badanie słów kluczowych SEO i sprawdzone metody kierowania na słowa kluczowe
  3. Najlepsze praktyki dotyczące optymalizacji na stronie

1. Co to jest SEO i dlaczego jest ważne?

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to proces optymalizacji stron internetowych i ich zawartości aby użytkownicy mogli łatwo je znaleźć, szukając haseł odpowiednich dla twojej strony. Termin SEO opisuje również proces budowania stron internetowych programom do indeksowania wyszukiwarek, zwanym „robotami” w celu znajdowania, skanowania i indeksowania witryny.

Chociaż koncepcja SEO strony jest stosunkowo prosta to wielu nowicjuszy w SEO wciąż ma pytania dotyczące szczegółów, takie jak:

  • Jak „optymalizujesz” swoją witrynę lub witrynę firmy pod kątem wyszukiwarek?
  • Skąd wiesz, ile czasu poświęcić na SEO?
  • Jak odróżnić „dobrą” poradę SEO od „złej” lub szkodliwej porady?

Być może najważniejszym aspektem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek jest to w jaki sposób możesz faktycznie wykorzystać SEO aby zwiększyć odpowiedni ruch, potencjalnych klientów i sprzedaż dla swojej firmy.

Dlaczego warto dbać o SEO?

Codziennie przeprowadzane są miliardy wyszukiwań online. Oznacza to ogromną ilość określonego ruchu o wysokim zamiarze . Wiele osób szuka określonych produktów i usług z zamiarem zapłacenia za te rzeczy. Wiadomo że te wyszukiwania mają charakter komercyjny co oznacza że w swoich wyszukiwaniach wyraźnie wskazują że chcą coś kupić. Jeśli masz dobre SEO to twoja strona będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.

samochód
Zapytanie typu „Jaki kupić samochód” ma wyraźny zamiar handlowy

Co tak naprawdę działa w zwiększaniu ruchu SEO z wyszukiwarek?

Należy zauważyć że Google odpowiada za większość ruchu w wyszukiwarkach na świecie. Może się to różnić w zależności od branży ale jest prawdopodobne, że Google jest dominującym graczem w wynikach wyszukiwania. Z pewnością twoja firma lub witryna chciałaby się w niej pojawiać ale najlepsze praktyki opisane w tym przewodniku pomogą ci w pozycjonowaniu witryny oraz treści.

TOP wyszukiwarki 2020
TOP wyszukiwarki 2020

Jak więc Google ustala, które strony powrócić w odpowiedzi na to czego szukają ludzie? Jak uzyskać cały ten cenny ruch w witrynie?

Algorytm Google jest niezwykle złożony ale na wysokim poziomie:

  • Google szuka stron zawierających  wysokiej jakości, trafne informacje  pasujące do zapytania osoby wyszukującej.
  • Algorytm Google określa trafność, „przeszukując” (lub odczytując) zawartość witryny i oceniając (algorytmicznie) czy ta treść jest odpowiednia dla tego czego szuka osoba wyszukująca na podstawie zawartych w niej słów kluczowych i innych czynników (znanych jako „sygnały rankingowe”) .
  • Google określa „jakość” na wiele sposobów ale profil linków witryny – liczba i jakość innych witryn internetowych, które zawierają linki do strony i witryny jako całości – jest jednym z najważniejszych.

Coraz częściej dodatkowe sygnały rankingowe są oceniane przez algorytm Google w celu określenia pozycji witryny w rankingu na przykład:

  • Jak ludzie wchodzą w interakcję z witryną (czy znajdują potrzebne informacje i pozostają w witrynie, czy też „odbijają” się z powrotem do  strony wyszukiwania  i klikają inny link? A może po prostu ignorują twój wpis w wynikach wyszukiwania i nigdy nie klikają?)
  • Szybkość ładowania witryny  i „przyjazność dla urządzeń mobilnych”
  • Ile unikalnych treści ma witryna (w porównaniu z „cienką” lub powieloną treścią o niskiej wartości)

Istnieją setki czynników rankingowych, które algorytm Google bierze pod uwagę w odpowiedzi na wyszukiwania a Google stale się aktualizuje i ulepsza swój proces aby zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkownika.

2. Badanie słów kluczowych SEO i sprawdzone metody kierowania na te słowa

Pierwszym krokiem w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek jest określenie do czego faktycznie optymalizujesz. Oznacza to  zidentyfikowanie wyszukiwanych przez użytkowników terminów znanych również jako „słowa kluczowe” według których twoja strona ma być pozycjonowana w wyszukiwarkach, takich jak Google.

Na przykład możesz chcieć aby firma produkująca widżety pojawiała się gdy ludzie szukają „widżetów” a może kiedy wpisują takie rzeczy jak „kup widżety”. Poniższy rysunek przedstawia liczbę wyszukiwań czyli szacunkową liczbę wyszukiwań określonego hasła w okresie:

Zainteresowanie w ujęciu czasowym

Przy określaniu słów kluczowych na które chcesz kierować reklamy w swojej witrynie należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników:

  • Liczba wyszukiwań  – Pierwszym czynnikiem do rozważenia jest liczba osób, które faktycznie wyszukują dane słowo kluczowe. Im więcej osób wyszukuje słowo kluczowe tym większy jest potencjalny odbiorca do którego możesz dotrzeć. I odwrotnie jeśli nikt nie szuka słowa kluczowego to nie ma odbiorców, którzy mogliby znaleźć twojej treści za pomocą wyszukiwania.
  • Trafność  – hasło może być często wyszukiwane ale nie musi to oznaczać że jest istotne dla twoich potencjalnych klientów. Trafność słowa kluczowego lub związek między treścią w witrynie a zapytaniem użytkownika jest kluczowym sygnałem rankingowym.
  • Konkurencja  – słowa kluczowe o większej liczbie wyszukiwań mogą generować znaczny ruch ale konkurencja o pozycjonowanie premium na stronach wyników wyszukiwania może być intensywna. 

Najpierw musisz zrozumieć kim są twoi potencjalni klienci i czego prawdopodobnie będą szukać. Dlatego musisz zrozumieć:

  • Jakie rodzaje rzeczy ich interesują?
  • Jakie mają problemy?
  • Jakiego języka używają do opisywania rzeczy, które robią, narzędzi, których używają itp.?
  • Od kogo jeszcze kupują rzeczy?

Po udzieleniu odpowiedzi na te pytania uzyskasz wstępną „listę początkową” możliwych słów kluczowych i domen, która pomoże ci znaleźć dodatkowe pomysły na słowa kluczowe oraz przedstawić pewne dane dotyczące liczby wyszukiwań i konkurencji.

Ponadto jeśli masz stronę to prawdopodobnie już uzyskujesz ruch z wyszukiwarek. W takim przypadku możesz użyć niektórych własnych danych słów kluczowych aby zrozumieć, które hasła generują ruch (i dla których możesz uzyskać lepszą pozycję w rankingu).

Optymalizacja

Niestety, Google przestał dostarczać dostawcom rozwiązań analitycznych wiele informacji o tym czego ludzie szukają. Google udostępnia niektóre z tych danych w swoim bezpłatnym interfejsie Narzędzi dla webmasterów (jeśli nie założyłeś konta jest to bardzo cenne narzędzie SEO zarówno do odkrywania danych wyszukiwanych haseł jak i do diagnozowania różnych technicznych problemów z SEO).

Po poświęceniu czasu na zrozumienie swoich perspektyw przyjrzeniu się słowom kluczowym kierującym ruch do twojej konkurencji i pokrewnych witryn. Przyjrzeniu się terminom kierującym ruch do twojej własnej strony, musisz zastanowić się jakie wybrać słowa aby podnieść rangę i gdzie faktycznie znajdują się najlepsze możliwości.

3. Optymalizacja na stronie pod kątem SEO

Gdy masz już listę słów kluczowych następnym krokiem jest faktycznie zaimplementowanie wybranych słów kluczowych w treści witryny. Każda strona w twojej stronie powinna być kierowana na podstawowe hasło i terminów pokrewnych. W swoim przeglądzie doskonale zoptymalizowanej strony przedstawiam obraz tego, jak wygląda dobrze (lub doskonale) zoptymalizowana strona:

Przyjrzyjmy się kilku krytycznym i podstawowym elementom na stronie myśląc o tym jak zwiększyć ruch z wyszukiwarek w swojej stronie:

Tagi tytułów

Chociaż Google pracuje nad lepszym zrozumieniem rzeczywistego znaczenia strony i łagodzi nacisk na użycie słów kluczowych to są one nadal podstawą optymalizacji. Jedynym najbardziej wpływowym miejscem w którym możesz umieścić słowo kluczowe jest tag tytułu strony.

Tag tytułu nie jest głównym nagłówkiem twojej strony. Nagłówek który widzisz na stronie jest zazwyczaj elementem HTML H1 (lub prawdopodobnie H2). Tag tytułu to jest to co możesz zobaczyć na samej górze przeglądarki i jest zapełniane przez kod źródłowy strony w metatagu.

Długość tagu tytułu, który pokaże Google będzie się różnić (jest oparta na pikselach a nie na liczbie znaków) ale ogólnie 55-60 znaków jest tutaj dobrą zasadą. Jeśli to możliwe i chcesz pracować z kluczowym słowem kluczowym to możesz to zrobić w naturalny i atrakcyjny sposób dodając również powiązane modyfikatory wokół tego terminu. Pamiętaj jednak: tag tytułu często jest tym co osoba wyszukująca widzi w wynikach wyszukiwania twojej strony. To „nagłówek” w bezpłatnych wynikach wyszukiwania więc warto również wziąć pod uwagę klikalność tagu tytułu.

Opisy meta

Chociaż tag tytułu jest faktycznie nagłówkiem listy wyszukiwania, metaopis (kolejny element meta HTML, który można zaktualizować w kodzie witryny, ale nie jest widoczny na rzeczywistej stronie) jest w rzeczywistości dodatkowym tekstem reklamy w witrynie. Google ma pewną swobodę w zakresie tego, co wyświetlają w wynikach wyszukiwania, więc Twój meta opis może nie zawsze być wyświetlany, ale jeśli masz atrakcyjny opis strony, który skłoniłby osoby wyszukujące do kliknięcia, możesz znacznie zwiększyć ruch. (Pamiętaj: pojawienie się w wynikach wyszukiwania to tylko pierwszy krok! Nadal musisz nakłonić użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny, a następnie podjąć odpowiednie działania).

Treść wpisu

Rzeczywista zawartość samej strony jest oczywiście bardzo ważna. Różne typy stron będą miały różne „zadania” – Twój podstawowy zasób treści do którego chcesz odsyłać ludzi, musi różnić się od treści pomocy do której chcesz mieć pewność że użytkownicy szybko znajdą i otrzymają odpowiedź. Google w coraz większym stopniu faworyzuje określone typy treści a podczas tworzenia dowolnych stron w witrynie należy pamiętać o kilku kwestiach:

  • Dobra i niepowtarzalna treść – Nie ma magicznej liczby pod względem liczby słów a jeśli masz do kilkuset słów, nie wypadniesz z łask Google ale ogólnie najnowsze aktualizacje Pandy w szczególności preferują dłuższe, niepowtarzalne treści. Jeśli masz dużą liczbę (myślę, że tysiące) ekstremalnie krótkich (50-200 słów treści) stron lub wiele zduplikowanych treści, w których nic się nie zmienia oprócz tagu tytułu strony i wypowiedzenia linii tekstu, może to przysporzyć ci kłopotów. Spójrz na całość swojej witryny: czy duży procent twoich stron jest cienki, zduplikowany i ma niską wartość? Jeśli tak spróbuj znaleźć sposób na „zagęszczenie” tych stron lub sprawdź swoje statystyki aby zobaczyć jaki ruch generują,
  • Zaangażowanie  – Google w coraz  większym stopniu uwzględnia wskaźniki zaangażowania i doświadczenia użytkowników. Możesz na to wpłynąć upewniając się że twoje treści odpowiadają na pytania zadawane przez użytkowników aby prawdopodobnie pozostali na twojej stronie i zaangażowali się. Upewnij się że twoje strony ładują się szybko i nie zawierają elementów projektu (takich jak zbyt agresywne reklamy nad treścią), które prawdopodobnie wyłączyłyby wyszukiwania.
  • „Udostępnianie”  – nie każda treść w twojej witrynie będzie zawierać linki i udostępniana setki razy. Posiadanie dużej liczby stron, które prawdopodobnie nie będą udostępniane lub do których nie ma linków – nie pozycjonuj tych stron w wynikach wyszukiwania. Nie pomaga to w tworzeniu dobrego obrazu całej witryny dla wyszukiwarek.

Atrybuty alternatywne

Sposób oznaczania obrazów może wpłynąć nie tylko na sposób postrzegania strony przez wyszukiwarki ale także na to ile ruchu z wyszukiwania obrazów generuje twoja strona. Atrybut alt to element HTML, który umożliwia podanie alternatywnych informacji o obrazie jeśli użytkownik nie może go wyświetlić. Twoje obrazy mogą z czasem ulec uszkodzeniu (pliki zostaną usunięte, użytkownicy mają trudności z połączeniem się z twoją witryną itp.), Więc posiadanie przydatnego opisu obrazu może być pomocne z ogólnej perspektywy użyteczności. Daje to również kolejną możliwość – poza treścią – aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć o czym jest twoja strona.

Nie wciskaj „słów kluczowych w obrazy” i każdą możliwą jego odmianę do atrybutu alt. W rzeczywistości jeśli nie pasuje to naturalnie do opisu to nie umieszczaj tutaj docelowego słowa kluczowego. Tylko pamiętaj aby nie pomijać atrybutu alt i spróbuj podać dokładny opis obrazu (wyobraź sobie że opisujesz go komuś kto go nie widzi).

Pisząc naturalnie na swój temat unikasz filtrów „nadmiernej optymalizacji” (innymi słowy: niech nie sprawia to wrażenia, że ​​próbujesz nakłonić Google do wepchania twojej strony pod kątem docelowego słowa kluczowego) i dajesz sobie większa szansa na umieszczenie zmodyfikowanych odmian „długiego ogona”  głównego tematu.

Struktura adresu URL

Struktura adresów URL twojej strony może być ważna zarówno z punktu widzenia śledzenia (możesz łatwiej segmentować dane w raportach za pomocą posegmentowanej, logicznej struktury adresów URL) jak i z punktu widzenia udostępniania (krótsze, opisowe adresy URL są łatwiejsze do kopiowania, wklejania i często są mylone). Ponownie: nie staraj się wkuwać jak największej liczby słów kluczowych; utwórz krótki, opisowy adres URL.

Co więcej: jeśli nie musisz, nie zmieniaj adresów URL. Nawet jeśli twoje adresy URL nie są „ładne” jeśli nie masz wrażenia, że ​​mają negatywny wpływ na użytkowników i ogólnie na twoją firmę, nie zmieniaj ich tak, aby były bardziej skoncentrowane na słowach kluczowych w celu uzyskania „lepszego SEO”. Jeśli musisz zmienić strukturę adresu URL upewnij się, że używasz właściwego (stałego) typu przekierowania (301). Jest to częsty błąd, który firmy popełniają przeprojektowując swoje strony internetowe.

Schemat i znaczniki

Wreszcie, gdy już zadbałeś o wszystkie standardowe elementy na stronie możesz pójść o krok dalej i lepiej pomóc Google (i innym wyszukiwarkom, które również rozpoznają schemat) w zrozumieniu twojej strony.

Znaczniki schematu nie powodują że twoja strona pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania (obecnie nie jest to czynnik rankingowy). W niektórych wynikach wyszukiwania jeśli nikt inny nie używa schematu możesz uzyskać niezłą przewagę we współczynniku klikalności, ponieważ strona wyświetla takie elementy jak oceny a inne strony nie.

Istnieje wiele różnych typów znaczników, które możesz umieścić w swojej witrynie – najprawdopodobniej nie będą one miały zastosowania do twojej firmy, ale jest prawdopodobne że przynajmniej jedna forma znaczników będzie miała zastosowanie do przynajmniej niektórych stron. 

Dalsze informacje i zasoby dotyczące SEO

Ten przewodnik ma służyć jako wprowadzenie do SEO. Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat tworzenia treści pod kątem SEO, aspektów technicznych o których należy pamiętać oraz innych powiązanych tematów – możesz poczytać w internecie.

Jeśli masz pytania dotyczące optymalizacji Seo – pisz w komentarzach.

Dodaj komentarz