Co to jest link building i jak wpływa na seo strony?

Link building. Każdy, kto ma już własną stronę lub kto zamierza dopiero ją mieć, zapewne jest już zaznajomiony, a przynajmniej powinien być z tymi dwoma, bardzo ważnymi pojęciami, jakimi są link building oraz pozycjonowanie. Mają one bowiem niezwykle znaczący wpływ na stronę, dlatego szczególnie warto wiedzieć, co one dokładnie oznaczają i jak można je wykorzystać.

Czym jest pozycjonowanie?

Zaczynając od samego początku, powinniśmy wyjaśnić, co znaczy pozycjonowanie. Przede wszystkim jest to bardzo ważna dziedzina, zahaczająca o procesy marketingowe, mające na celu jak najbardziej „uwidocznić” daną stronę internetową.

Otóż jest to nic innego jak po prostu wpływanie na kolejność wyszukiwanych stron w wyszukiwarce. Być może nadal brzmi to bardzo zawile, tak więc wytłumaczmy sobie to bardziej szczegółowo. Wyobraźmy sobie otwartą wyszukiwarkę.

Widzimy okienko, w którym następnie wpisujemy wybraną przez siebie frazę. Po jej wpisaniu wyszukiwarka wyświetla nam wiele swoich stron, na których pojawiają się linki prowadzące do stron internetowych. Kolejność wyświetlanych linków nie jest wcale taka przypadkowa. Im lepiej dana strona jest pozycjonowana, tym wyżej widnieje w wyszukiwarce.

Linki najlepiej pozycjonowane

To znaczy, że kiedy widzimy przed sobą linki ukazane nam przez wyszukiwarkę, to te najwyżej z nich wyświetlane są najlepiej pozycjonowane. Dlaczego jest to takie ważne? Otóż, kiedy widzimy przed sobą mnóstwo różnych linków, najczęściej zwracamy uwagę tylko na kilka pierwszych, jest to naturalna kolej rzeczy, dlatego właśnie warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie strony.

Co wpływa na to pozycjonowanie?

Ogólnie rzecz biorąc, to na pozycjonowanie danej strony wpływają linki SEO oraz słowa kluczowe zawarte w tekstach. Tu już pojawia się skrót SEO, co on oznacza? Otóż angielski skrót SEO to nic innego jak działania przygotowujące daną stronę do odpowiedniego pozycjonowania. Są to działania najczęściej obejmujące właśnie przygotowywanie specjalnie dobranych tekstów z odpowiednimi słowami i frazami kluczowymi oraz link building.

Czym jest link building?

Zanim dokładnie wyjaśnimy to pojęcie, zacznijmy może od tego, czym właściwie jest link. Jest to bowiem odnośnik prowadzący z jednej strony do innej strony. Taki link ma za zadanie po prostu przekierować nas w inne miejsce w Internecie. Najczęściej występuje on w postaci adresu URL, czyli konkretnego, unikalnego zestawu liter, jednak może także występować w formie grafiki, czyli jakiegoś obrazu.

To angielskie pojęcie dotyczy różnych działań, mających na celu zdobywanie linków dla swojej strony internetowej. Chodzi tutaj o to, by pozyskać linki do strony własnej z innych stron. Można zaryzykować stwierdzenie, iż jest to właściwie najważniejsze działanie, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta.

Link building -Jakość linków

Otóż całkiem logiczne jest, iż im więcej istnieje linków prowadzących do danej strony, tym więcej ta strona będzie miała wyświetleń. Jednak niekoniecznie tu chodzi o ilość tych linków, a bardziej o ich jakość. Co to oznacza? Jak linki mogą mieć jakość? Wydawać by się mogło, że link to link i nie ma żadnej jakości, prawda? Otóż nie, sprawa wygląda nieco inaczej. Jedne linki mogą być mocniejsze niż inne.

Może wpływać na to między innymi sama domena danej strony czy też optymalizacja i zabudowanie strony pod względem konkretnej treści, wartościowej w jakiś sposób dla wyszukiwarek. Linki również dzielą się między sobą na kilka grup.

Rodzaje linków

Linki możemy dzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Linki wewnętrzne występują wewnątrz tej samej strony, a więc występują na jednej z podstron danej strony i prowadzą do innej podstrony. Jako że brzmi to troszkę zawile, wytłumaczmy sobie to na przykładzie strony sklepu zoologicznego.

Powiedzmy, że czytamy właśnie artykuł o rodzajach karm dla psów. W tym artykule znajdują się z kolei linki do podstron sklepu, na których możemy dane karmy zakupić. To są właśnie linki wewnętrzne.

Link building

Linki zewnętrzne natomiast są linkami, które prowadzą do naszej strony, ale same są umieszczone na innych stronach. Na tym samym przykładzie strony zoologicznego, można wytłumaczyć to jako, iż na jakimś blogu o zwierzętach ktoś wstawił link do strony tegoż sklepu, na przykład dlatego, że sam z tej strony zamawia karmę dla swoich psów. Wtedy ten link jest nazywany zewnętrznym, jako że prowadzi tak jakby na zewnątrz danej strony.

Linki naturalne

Takie linki to również linki wychodzące. Ten rodzaj linków dzielimy na kolejne dwie grupy: naturalne i nienaturalne. Linki naturalne to takie, które są wstawiane bezinteresownie. Linki nienaturalne to natomiast takie, które stanowią pewnego rodzaju formę nachalnej wręcz reklamy. Warto tu też wspomnieć o tym, czym są linki profilowe. Chodzi tutaj o budowanie odpowiednich kont, czyli profili na różnego typu portalach społecznościowych, z których linki te mają wychodzić do różnych stron internetowych.

Linkowanie

Linkowanie jest niezmiernie ważną rzeczą, jeśli chodzi o kwestię pozycjonowania strony. Wiedzą o tym właściciele stron internetowych i osoby, które zajmują się tym na co dzień, jednak nawet nie będąc jedną z tych osób, zdecydowanie warto o tym wiedzieć i mieć to na uwadze do budowania “link building”.  Chociażby dlatego, by wiedzieć, na jakich zasadach działają wyszukiwarki i mieć świadomość tego, że pierwsze wyszukane przez nie linki, wcale nie muszą być „najlepsze”, takie jak to pozornie się wydaje.

Dodaj komentarz